Wednesday, October 20, 2010

Merawat demam


Keadaan cuaca yang tak menentu sekarang, aku percaya ramai yang mengalami demam. Aku sendiri pun dah terkena tempias demam tu. Maklumlah, kehidupan sebagai pelajar menyebabkan aku banyak terdedah dengan cuaca luar. Panas terik macam mana sekalipun, aku terpaksa juga ke kuliah. Begitu juga apabila hujan lebat mencurah bumi (hehe..ayat skema). Paling teruk, kalau demam kita tu disusuli dengan sakit kepala yang amat sangat. Tapi, apa yang aku nak kongsikan di sini, beberapa petua apabila kita diserang demam (cara tradisional sebab aku tak berapa suka makan ubat medical..hehe) :

1. Amik beberapa helai daun bunga raya, kemudian ramas daun tersebut dalam air. Then, jelum air ramasan daun tu kat kepala. Insya-Allah, panas dan sakit kepala anda akan berkuarangan.
2. Ataupun, anda boleh gunakan daun bunga melur. Caranya sama seperti anda menggunakan daun bunga raya.

Selamat mencuba ye..=)

Bunga Raya


gambar bawah - Bunga Melur (Jasminum Sambac)

2 comments:

  1. forever love.. keren blognya, orang malaysia ya? :)

    ReplyDelete
  2. maaf, "keren" tu maknanya apa ya..??
    iya...Malaysian

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!