Sunday, October 3, 2010

Kisah Ummu Syi'ri dan al-Quran

Entri kali ni nak cerita tentang Ummu Syi'ri dan senaskah al-Quran. Siapa Ummu Syi'ri..???Nak tahu, kena baca entri ni sampai habis (saja buat-buat suspen). Kisah ini berlaku semasa aku menuntut di tahun akhir, Asasi UM Nilam Puri. Seorang ustaz yang mengajar ta'bir bahasa Arab yang hadiahkan al-Quran ni. Beliau beli semasa berada di tanah suci Makkah.

Macam mana aku boleh dapat..?? hehe...ini syair nahu bahasa Arab punya pasal la. Ustaz dah tayang al-Quran ni dalam kelas, siapa boleh hafal kesemua syair, ustaz akan hadiahkan. Alhamdulillah...semangat (pantang dicabar) nak hadiah, aku sanggup hafal 7 hingga 9 syair nahu bahasa Arab. Weekend aku start pulun hafal. Berkat bulan ramadhan, aku berjaya hafal semua. Ada sebahagian syair ustaz dah ajar dalam kelas. Yang lain, aku just try. Letak baris sendiri. Nak jumpa ustaz lain dah tak sempat (untuk betulkan baris).Tiba hari tersebut, maka FL pun perdengarkan syair tersebut dalam kelas. Malu..?? usah cakap la. Memang malu sangat. Bersyair dalam kelas. Dah la suara tak berapa sedap. Selesai je syair, ustaz puji..."ahsanti", sehinggalah FL di beri gelaran Ummu Syi'ri.

So..?? dah tau kan siapa Ummu Syi'ri..??

. . .


Aku berasa beruntung dapat belajar dengan Ustaz Kamaruddin. Beliau banyak beri ilmu tentang bahasa Arab. Selalu perbetulkan kesalahan nahu dalam kelas. Orangnya kecil molek saja, tapi ilmu, masyaallah..!! pengalamannya begitu banyak. Beliau juga pernah menjadi pengiring keturunan Rasululllah SAW semasa datang ziarah ke Kelantan. Bekas penuntut Universiti Islam Madinah. Selalu cerita tentang pengalamannya semasa bergelar penuntut universiti.

. . .


Terima kasih ustaz kerana berkongsi pengalaman dan ilmu dengan anak-anak didikmu walaupun hanya satu semester sahaja.

Sehingga ke hari ini aku masih guna al-Quran ini. Aku membacanya. Semoga aku beroleh manfaat daripadanya. Begitu juga ustaz, semoga Allah SWT sentiasa memayungi ustaz dengan payungan rahmatNya.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!