Sunday, August 31, 2014

Buah sos..

Assalaamualaikum..

Hari tu masa aku tengah syok layan blog, ada sorang budak tanya aku satu soalan. Dia tengah buat keje english. Yang ABC tu dia pandai buat la. Mai tang kena garis abjad dengan gambar dia dah tak tau. Jadi, dia tanya aku macam mana nak buat.


Yang aku ni layan je la soklan dia tu. Dia tanya.."cikgu, ni buah apa?"..sambil jari tunjuk kat gambar yang dia tak tau tu. Aku malas la nak bagi jawapan direct macam tu je. Kasi la chance dia pikir sendiri. Baru otak berjalan sikit. Tapi, last2 kalau dia tak boleh jugak, baru aku bagitau jawapan.

Then, aku pun terangkan macam mana nak buat n tanya dia balik macam ni.."okeh Annessa..agak2 ni buah apa? Bulat2 macam ni. Kamu penah tengok tak?" Dia pun terus pikir kot2 penah tengok kat mana2. Hehe. Bila jawapan tu toing dalam kepala dia, dia pun jawab sambil buat muka cute.."iniiii..buah sos". Erk! Cikgu terkedu jap. Lepas tu, terus terkukih-kukih aku ketawa tak tahan dengar jawapan lucu dia tu. Yang dia plak tayang muka blur je. Haha. Kesian betul aku tengok. Apa punya cikgu la..aduhhh. Aku rasa dia penah tengok kat botol sos kot sebelum ni. Sebab tu boleh keluar jawapan macam tu. Hehe.


Last2 aku terpaksa bagitau jawapan kat dia. Aku cakap.."ini bukan buah sos Annessa..tapi, buah tomato. Buah ni la orang guna buat sos". Dia pun terangguk-angguk tanda faham n terus garis huruf "T" dengan gambar tomato tu.

Bila bagi satu contoh jawapan, yang lain dia boleh buat sendiri sampai habis. Aduhhh..tak sangka betul dia boleh jawab macam tu. Tapi, bagus aper..sekurang-kurangnya dia boleh kaitkan persekitaran dalam pembelajaran. Tu tandanya otak dia berfikir. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!