Wednesday, May 18, 2011

Aku, kembar dan cikgu!!!

Aku masih ingat lagi 6 tahun yang lalu..."kak chik tak minat la jadi cikgu"...kembar aku selalu merungut yang dia memang tak minat jadi cikgu sebab pak cik kitaorang memang suruh apply cikgu. Lepas SPM, alhamdulillah, result kitaorang memang layak nak apply kursus pendidikan di UM. Kitaorang pon letak la kos Pendidikan Islam sebagai pilihan utama. Beberapa bulan lepas tu, result UPU pon kuar...alhamdulillah, aku dapat tawaran ke Asasi Pendidikan Islam di UM Nilam Puri, Kelantan. Tapi, kembar aku dapat kos lain lak...Asasi Usuluddin. Tempat yang sama jugak...Tu la kan..mulut masin betul...dok cakap tak mau jadi cikgu, akhirnya termakbul!

Mula2 tu, kembar aku lemah semangat jugak..dia tak happy sebab aku dan kawan2 yang lain dapat kos Pendidikan Islam. Hanya dia sorang je dapat kos Usuluddin. Tapi, aku tetap di sisi dia, bagi semangat untuk terima jer tawaran tu...alhamdulillah, akhirnya dah grad pon...hehe

Orang2 kita selalu cakap, kos Usuluddin susah nak dapat kejer...betul ke? Bagi aku, rezeki tu ada di mana2. Tinggal kita jer yang kena cari... macam kembar aku...amik masa berbulan2 jugak la apply kejer...hampir seploh resume jugak dia pos sana sini. KPLI/ j-Qaf pon dia apply atas desakan pak cik aku. Tapi, dia tak lulus interview...maybe bukan rezeki dia. Terkilan jugak dia masa tu sebab tekanan dengan perkataan "menganggur".

Beberapa minggu lepas tu, dia dapat call dari Kolej Yayasan Melaka untuk hadir interview. Dengan penuh semangat dia pon pegi. Aku apa lagi, perturunkan segala ilmu pedagogi pendidikan kat kembar aku..hehe. Macam pensyarah pon ada aku tengok.

Tergelak2 aku bila dapat tahu dia dapat ngajar kat KYM sebab dia dok selalu ngadu tak minat kejer ngajar2 ni...hehe. Tu la kan...rezeki manusia. Kita pon tatau. Ermm...jadi pendidik jugak kembar aku tu...macam aku jugak. Cuma student je lain2...aku budak2 sekolah, dan dia lak budak2 kolej.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!