Thursday, January 27, 2011

Tak mahu ke sekolah..!!!




Entri kali ini, aku ingin kongsikan sedikit buah fikiran yang lahir daripada minda bakal-bakal pendidik tentang satu permasalahan yang jarang berlaku, tetapi memberi impak yang negatif pada masa depan anak bangsa. Malas ke sekolah...tak minat nak belajar...semua perkara tersebut menjadi kebimbangan kepada setiap ibu bapa jika anak-anak mereka bersikap sedemikian. Oleh itu, sebagai guru, apakah peranan kita dalam memastikan anak bangsa menerima pendidikan yang mencukupi? Lalu, aku lontarkan permasalahan ini dalam sebuah group dalam laman sosial facebook...sama-sama lah kita mengambil manfaat..

Di sini aku sertakan beberapa komentar peribadi daripada bakal-bakal pendidik :

"pandangan sya, hal ini ada kaitan dirumah dan di sekolah..mungkin pelajar bermasaalh dari rumah lagi, tapi kalu masalh tu datang dari sekolah, guru2 kena kaji balik kenapa pelajar kurang minat tuk belajar"

"back to da roots...smua pihak prlu main prnan..smua pun tahu..cuma utk push-up plajar from innerside prlu...jadikan diri kta sprti pljr..apa yg di rasa..apa yg dihadapi..bgmna ksukaran dirinya...ingat bukan SYMPATHY tapi EMPATHY....:)"

"kita kena jadi seorang yg EMPTHY kepada pelajar..kita pun pernha menjadi seorang pelajar, dan searang kita bakal menjadi seorang pendidik..pengalaman yg ada tu kita gunakan sebaik mungkin tuk kita sama2 merasa jadi pelajar..adakalnya kita perlu menjadi seorang yang sama macam pelajar, dan menjadi seorang guru yg benar2 guru=)"

"setiap orang dilahirkan kedunia ini untuk saling melengkapi..ada polisnya, ada bombanya, ada gurunya, ada pemimpinnya..begitu juga bagi seorang guru..ada yg garangnya, ada yg penyayangnye, ada yng macam2 lagi...bagi kita n yg lain ada kesedaran sebegini adalah satu bonus buat kita semua..jadilah seorang guru yg ada bersifat EMPATHY..=)"

kalau di tanya 'berapa'...jawapannya pada angka yang sedikit atau banyak. tapi kalau ditanya siapa yang 'akan' menjadi guru yang bersifat emphaty? jawapannya adalah KITA..kita yang punya nilai SADAR pada asas PENDIDIK...:)

betul..kita generasi pendidik yang akan membawa anak bangsa ke mercu kejayaan..aminn..

betol tu an..yg ada kesedaran bukannya ramai..tapi yg sedikit itulah diperlukan untuk menjadi seroang guru yg terbaik...seperti kata ust azhar, walaupun bilangan tentera islam sedikit, tapi semangat juang yg tinggi membolehkan mereka menang di medan tempur...dan seorang sahabt menyamai 1000 tentera musuh..subhanAllah..tak inginkah kita menjadi seperti mereka????

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!