Sunday, May 13, 2012

Bakat terpendam.


Assalaamualaikum warahmatullahi wa barakaatuh
Bakat terpendam. Anda pernah dengar bukan. Aku pun begitu. Kenapa dikatakan bakat terpendam. Sebab bakat yang kita ada secara semulajadi tidak diasah dan ditonjolkan. Kita pendam je. Betul tak?


Kenapa begitu ye? Ok. Anda ada bakat semulajadi yang anda tahu. Sedia maklum. Tapi anda tidak mengasah bakat anda tersebut.  Tak kira la apa pun sebabnya. Malas ke, malu ke, tak semangat ke, tak reti ke dan lain-lain lagi yang sewaktu dengannya. Kalau macam ni, sampai bila pun bakat anda tu tak berkembang kan. Malah, tidak akan membawa kebaikan pun dalam hidup anda.


Aku bagi contohnya ye. Anda ada bakat melukis. Tapi tak diasah dan dikembangkan, sudah pasti ia tidak membawa keuntungan dalam hidup anda. Sedangkan, dalam tv, internet, surat khabar, majalah dan sebagainya banyak dipaparkan kejayaan demi kejayaan individu-individu yang memanfaatkan bakat yang mereka ada. Mereka boleh berjaya mencapai cita-cita mereka kerana mereka memanfaatkan dan mengolah bakat yang sedia ada dengan kreatif selain rajin berusaha. Kata-kata pujangga pun ada menyatakan “kalau tak dipecahkan ruyung, mana nak dapat sagunya”.


Ingat. Kita wajib berhati-hati juga. Pastikan kita guna bakat kita dengan cara yang baik. Kalau bakat yang kita ada, tapi menyebabkan kita berbuat dosa, tidak ada gunanya jugak. Malah, memakan diri kita sendiri. Bakat atau kelebihan kita tu dah elok-elok datang daripada Allah SWT kepada kita. Anugerah Allah SWT untuk kita. Jangan la pulak kita buat ia jadi tak elok kan.


How? Make sure iman kita teguh ye. Itu yang penting supaya anugerah Allah SWT pada kita tidak akan sia-sia begitu sahaja. Malah, ia memberi kebaikan dan manfaat untuk diri kita sendiri serta orang lain. Wallahu a’lam

2 comments:

  1. Menjenguk terjenguk2..
    yups..guna kn bakat sebaik mungkin..
    blum cuba blum tau kn..kn...

    ReplyDelete
  2. hehe...ada plak menjenguk terjenguk2 ye...setuju!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!