Sunday, September 25, 2011

Masak lemak udang dengan rebung...dan kisah ikan pekasam..!!

Asalaamualaikum ollz...
Pagi tadi awal-awal lagi aku dah kuar umah. nak pegi test komputer untuk dapatkan lesen belajar memandu. dalam pukul 8.40 pagi (ikut jam aku) baru bertolak pegi tempat test tu. area star prade je. alhamdulillah...sekali jawab je aku lulus. hehe. 

Then, lepas tu aku jalan kaki sorang-sorang tunggu bas kat bus stop pekan rabu. nak balik umah la. masa tu awal lagi. banyak kedai yang belom bukak. dalam beberapa minit gitu, baru aku teringat yang kawan aku pesan ikan pekasam dan perencah nasi daging. tanpa melengahkan masa, aku pun pegi la tanya akak kat pekan rabu tu. tanya punya tanya. Yes! dah jumpa. aku terus beli. tapi, masa tu jugak aku tertoleh ke arah bus stop. aisshhh!!! macam kenal je bas yang berhenti tu. rupa-rupanya...wa!!!! bas yang aku nak naik balik umah la. terlepas!!! nasib baik aku ni jenis orang yang kesabaran tahap tinggi. dok la tunggu bas lain datang plak. hampir sejam kot. sampai je umah dalam area 2.00p.m. gitu, mak aku bagitau, "rebung mak dah hiris, udang ada dalam peti ais, nyoq (kelapa) mak dah belah, p buat masak lemak". itulah yang boleh jadi kes lunch lambat sebab kena masak dulu. huhu. 

Masak lemak ni aku guna rebung yang amik dari pokok tau. bukan rebung masam. inilah kelebihan duk kat kampung. boleh makan rebung fresh. weeeee~

Masak lemak udang dengan rebung.
Sumber : resepi bantai je...sendiri punya..hehe.



Bahan-bahan :

1/2 kati udang
*Rebung (dihiris macam nak buat gulai tu)
(*agak-agak la banyak mana yang korang nak...hehe)
3 cawan santan pekat
*3 labu bawang merah
* 1 ulas bawang putih
* 2 cm halia
* 3 tangkai cili padi 
(*dikisar)
2 cm asam keping
1 batang serai (dititik)
Sedikit serbuk kunyit (nak guna kunyit hidup pon boleh)
Sedikit garam
Sedikit gula (tak nak letak pon tak pe..)

Cara membuat :

  1. Masukkan santan, bahan dikisar, rebung, asam keping, serai. kacau sebati.
  2. Perasakan dengan garam. saya masukkan sikit gula. kemudian, kacau kuah tadi sehingga mendidih sedikit.
  3. Masukkan udang dan biarkan beberapa minit. Kuah perlu sentiasa dikacau supaya tak berkaki.
  4. Siap untuk dihidang! hehe.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!