Friday, December 3, 2010

Beli tiket


Lebih kurang jam 8.40 malam, aku mula bergerak menuju ke Hentian Duta menaiki kenderaan empat roda untuk membeli tiket balik ke kampung 6 haribulan nanti. Inilah pertama kali aku beli tiket di saat akhir. Kebiasaannya, lagi 2 hingga 3 minggu nak balik, aku dah beli. Mungkin sebab sekarang ramai pelajar IPT dah pulang ke kampung halaman masing-masing. So, aku tak perlu risau tentang kehabisan tiket bas.
Sampai saja di Hentian Duta, aku pun terus menuju ke kaunter tiket Mara Liner. Alhamdulillah tak berlaku kesesakan jalan raya sepanjang perjalanan. Tapi, abang yang kat kaunter rehat/solat pulak. Hampir sejam jugak aku tunggu. Sedang asyik menunggu, kawanku ternampak ada satu lagi kaunter yang jual tiket bas dari KL ke Pendang dan Kuala Nerang. Oh...itu lah bas ekspres baru yang sepupu aku selalu sebut. Bas Cosmic berwarna merah delima. So, aku pun ke kaunter tiket tersebut dan terus membelinya. Nasib baik ada kosong lagi pada hari tersebut. "Berapa harganya kak?", aku pun bertanya. "RM43 dik", jawab penjual tiket tersebut. Wah, murah sikit daripada Mara Liner! Cuma beza RM0.80 ja. Inilah 1st time aku naik bas lain selain Mara Liner pulang ke kampungku di negeri Kedah. Harap-harap semua berjalan dengan lancar.

Sorry yer Mara Liner. Bukan nak beralih kasih, tapi dah lama tunggu orang kat kaunter tak datang-datang jugak. So, aku pun beli la tiket bas lain. Dah memang rezeki company bas Cosmic.
Selama 7 semester aku belajar, hanya bas Mara Liner sahaja menjadi pilihan aku sebab ia satu-satunya bas ke destinasi yang paling dekat dengan rumah aku, Kuala Nerang. Uniknya bas ni, sebelum memulakan perjalanan, doa akan dibaca dengan tujuan perjalanan selama lebih kurang 5 hingga 6 jam selamat sampai ke destinasi.

2 comments:

  1. bas cosmic ke kuala nerang ni memang double decker ka?ni yg xsyok ni...huhu...

    ReplyDelete
  2. nk try jgk lah bus cosmic ni :) saya pon orang kuala nerang...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!