Friday, October 31, 2014

Zaman kanak-kanak itu sangat indah bila dikenang.

Assalaamualaikum...


Tengah hari tadi masa on the way balik dari sekolah, aku tercium bau tanah. Rasa fresh je. Rupa2nya ada orang tengah buat kerja2 mengorek tanah kat bukit sebelah sekolah aku. Untuk pengetahuan korang, sekolah aku terletak di atas bukit. Sebab tu aku perlu naik tangga yang tinggi setiap hari melalui pintu belakang. 

Masa tengah jalan tu, sambil tengok kato korek tanah, tetiba teringat memori zaman kanak-kanak dulu. Kalau masa tu ada backhoe ke kato ke bulldozer ke tengah tolak pokok atau korek tanah, aku memang tak akan lepaskan peluang tengok. Macam menonton pesta gamaknya. Ralit n boleh duduk kat tepi tu berjam-jam. Hehe.

Suatu hari tu, jiran aku tebang n tolak hutan kat tanah dia. Kebetulan hutan tu dekat dengan rumah. Sebelah je. Lepas dorang habis buat kerja2 tu semua, aku n kawan2 excited sangat tengok tanah yang bertimbun-timbun. Tak sabar rasanya nak main gelongsor kat situ. Bila dapat peluang, ya Allaah..rasa macam main kat taman tema je tau. Tapi yang ni versi kuno. Hehe. Punya la main tak ingat dunia. Baju kotor tak kisah dah. Kalau mak marah ke beleter ke, pekakkan telinga je la. Yang penting hati hepi. Hehe. 

Seingat aku, masa tu aku baru sekolah tadika atau tahun satu. Budak2 kannn..sentiasa ada idea kalau bab2 main ni. Ntah macam mana suatu hari, kitaorang terjumpa telur burung n timbul idea nak rebus. Kitaorang yang budak2 perempuan ditugaskan untuk cari tin2 kosong. Bila jumpa tu kasi cuci bersih2 n isi air. Budak2 laki plak ditugaskan mencari ranting kayu untuk nyalakan api. Memang real tau kitaorang main masak2. Hehe. Bertepuk tangan aku bila tengok air dah mula mendidih. Excited! Bila dah make sure telur tu dah masak, kitaorang pun kopek kulit telur2 tu beramai-ramai. Konon2 nak explore la macam mana rupa telur burung yang telah direbus. Sebelum ni penah rebus telur ayam, itik atau puyuh je kan. Tapi, kitaorang tak makan pun telur tu sebab geli geleman. Paling kesian bila jumpa janin dalam salah satu telur2 tu. Riuh rendah panggil kawan2 mai tengok. Memang pengalaman yang sangat berharga kalau diingat balik. Tak pasal2 jadi arwah anak burung tu kitaorang kerjakan. Huhu.

*ihsan google.

Tak cukup dengan aktiviti masak-memasak, kitaorang main perang2 plak. Masa tu tengah jadi trend main benda macam gambar di atas. Kitaorang panggil "caplong". Pelurunya guna buah cenderai muda. Yang masih warna hijau tu. Boleh dikatakan setiap petang la kitaorang main perang2. Budak2 perempuan macam aku ni, abang masing2 yang akan tolong buatkan. Gigih sangat abang aku tu siapkan 2 caplong untuk adik2 kembar dia ni. Hehe. Tempat tu memang sangat2 strategik nak main perang2 sebab boleh berlindung di belakang pokok2 yang tumbang untuk elakkan diri daripada serangan musuh. Kunun2 kubu la. Hehe.

Dah nama budak2 kann..otak tu sentiasa berjalan kalau masuk bab main. Ada je idea2 yang nak buat. Walaupun, kadang2 mak bising, tapi buat jugak. Yang penting hati hepi. Hehe. Alhamdulillah, tak der kemalangan yang teruk berlaku masa main. Setakat calar atau luka skit2 tu biasa la. Anak kampung mana boleh lembik.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!